#MyKad warga asing ancam masa depan anak muda - #bersih #bersih2 #bersihstories #spr #eo6

KOTA BHARU, 9 Ogos: Golongan muda di negara ini digesa memberi sokongan padu terhadap usaha bagi membolehkan diadakan sidang tergempar Parlimen untuk membincangkan isu penduduk tetap (PR) yang memegang MyPR merah didaftar sebagai pemilih baru yang didakwa dilakukan konspirator peringkat tinggi.
Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO negeri, Abdul Fattah Mahmood ketika membuat gesaan itu mendakwa sekiranya sidang itu ditolak, kemungkinan rakyat khususnya anak muda akan berarak sekali lagi dalam Bersih 3.0.
“Tindakan itu penting bagi membersihkan warga negara yang tidak sah itu, dan kita yakin anak muda akan bangkit.
“Isu ‘Mykad’ kini menjadi
kebimbangan sebahagian besar rakyat di negara ini, isu yang benar-benar membimbangkan dan mengancam keselamatan negara.
“Justeru NGO-NGO belia khususnya mendesak supaya tindakan seperti itu dihentikan segera,” katanya.
Bercakap kepada pemberita pada Majlis Penghayatan Ramadhan dan Iftar Bersama Pimpinan NGO-NGO Kelantan di sebuah restoran dekat sini petang semalam, beliau melahirkan kebimbangannya bahawa anak muda di negara ini akan tergugat dengan protokol yang tidak betul mengenai ‘Mykad’ itu.
Beliau menggesa pihak tertentu supaya mengikuti peraturan yang ditetapkan Perlembagaan Persekutuan.
Katanya, anak muda menyedari bahawa kalau tindakan mendapatkan kerakyatan itu begitu mudah dilakukan, bagaimana nasih mereka di negara ini 10 tahun akan datang.
“Sekarang ini dengan mudahnya untuk mendapatkan kerakyatan oleh pendatang asing tanpa izin (Pati) dan pendatang asing dengan izin (Padi) ini.
“Keadaan ini menyebabkan kehidupan anak muda pada masa akan datang terancam, dengan pertembungan yang hebat daripada golongan tersebut.
“Justeru kita sangat-sangat mengharapkan Kerajaan Persekutuan mengambil langkah wajar. Jika tidak kita bakal berdepan dengan isu tercetusnya Bersih 3.0 disebabkan isu ‘Mykad atau isu PR itu,” ujarnya.
Beliau yakin rakyat khususnya anak muda kini mempunyai maklumat begitu hebat, media baru memainkan peranan penting, dan anak muda mempunyai cukup maklumat.

Comments

Popular Posts