Satu nama dua tempat mengundi di online #SPR - #bersih #bersih2 #bersihstories #eo6

SHAH ALAM, 8 Ogos: Jabatan Pilihan raya PAS Negeri Selangor mendesak SPR mengeluarkan nama-nama pemilih yang berada dalam daftar pemilih bertindih sebanyak 11,000 ditemui di Dun khususnya yang dikuasai Pakatan Rakyat.
Daftar pemilih bertindih itu didedahkan Pengarah Jabatan Pilihan raya negeri Selangor, Jaafar Samsudin setelah membuat semakan online daftar pemilih SPR di alamat http//www.spr.gov.my.
Beliau menjelaskan semakan itu ditemui dalam pemilih bagi isu rumah iaitu nama pemilih dan nombor Kad Pengenalan yang sama hanya ditukar tarikh lahir tetapi tempat mengundi di DUN yang sama hanya daerah mengundi berbeza.
Nama yang ditemui  Zaidi bin Dol Majid  mempunyai nombor Kad Pengenalan 780606105543 alamat PT 13, Sungai Nibong dan Parlimen Sungai Besar DUN Sungai Panjang dan daerah mengundi Batu 23, kampung atau pekan Sungai Nibong.

Katanya, pemilih Zaidi juga mempunyai nombor kad pengenalan 780606105543 di alamat parti 13, Sungai Nibong, Sekinchan dan tempat mengundi Parlimen Sungai Besar, DUN Sungai Panjang dan daerah mengundi Parit 13 Sungai Nipah.
"Kita akan mengemukakan satu lagi bukti ini dan bertanya kepada SPR adakah mereka mengambil tindakan dan jika tidak mengambil tindakan mereka akan terus mengekalkan penipuan ini," katanya.
Ini ternyata kata beliau jumlah pengundi bertindih itu jauh lebih besar daripada mereka yang didaftarkan dalam daftar pemilih di negeri Selangor.
Beliau menegaskan, kaedah itu yang mudah dimana Umno boleh memenangi kerusi di mana mereka menggunakan mekanisma untuk memenangi kerusi jika mereka betul-betul didaftarkan dalam senarai pengundi.
"Mereka tidak boleh dihalang untuk membuang undi, jika ini tidak diatasi ia merupakan satu bebanan yang berat untuk memenangi kerusi kita, sebab jumlah pengundi bertindih ini besar dan begitu mudah untuk dilaksanakan dalam PRU ke13," tegasnya.
Beliau mengimbas kejadian di Parlimen Gombak pada PRU ke12 di mana ramai pengundi yang mengundi di Terengganu dan petang pula balik ke Selangor untuk mengundi di tempat lain.
"Siapakah mereka yang diberikan peluang untuk mengundi lebih daripada sekali, sudah tentu orang ini yang akan dikerahkan untuk mengundi iaitu penyokong Umno-BN," tegasnya.
Beliau akan menunjukkan bukti kepada SPR bagaimana terdapat 10 orang pengundi Sabah yang diberikan oleh Guru Kemas untuk mengundi lebih daripada sekali iaitu pendatang asing dan orang Sabah.
"Nama-nama mereka diambil untuk mereka didaftarkan sebagai pengundi bertindih," tegasnya.
Beliau menegaskan, SPR tidak dapat menolak tentang pendedahan itu dan mesti memberikan jawapan yang rasional dan tidak boleh berdolak dalik.
Katanya, penipuan itu sangat serius dan menjadi tanggungjawab SPR jika Kad Pengenalan Merah boleh diserahkan kepada JPN tetapi pengundi bertindih merupakan tanggungjawab SPR sepenuhnya.
"Ini satu tanggungjawab SPR yang tidak boleh dilepaskan begitu sahaja, SPR mesti bertanggungjawab dan tidak boleh berdolak dalik atau menyalahkan sistem teknikal yang tidak dikemaskini," tegasnya.
Beliau menegaskan tindakan SPR itu satu kegiatan yang paling kotor di mana daftar pemilih induk amat tidak bersih dan tidak bertanggungjawab.
Kata beliau sudah tentu itu amalan biasa yang hendak dibuat sama ada dalam Pilihan raya kecil atau pilihan raya umum tahun 2008 dan PAS Selangor bersedia untuk berjumpa dengan SPR.
"Saya saya harap dilakukan segera jika tidak PAS Selangor akan mengambil tindakan laporan polis dan susulan itu dikemukakan kepada Pakatan Rakyat untuk dibawa ke Parlimen," tegasnya.
Beliau berkata dalam pertemuan dengan SPR pada 22 Julai, Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar menjamin akan membersihkan nama-nama yang didapati bertindih dalam daftar pemilih.
"SPR mesti buang nama tersebut jika tidak dilakukan maka SPR telah mengingkari persetujuan ini," katanya.

Comments

  1. haaa.. lepas ni apa lagi alasan spr... database tak update lagi ke? pekerja korang tu makan gaji buta ke?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts